• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Ju större skuld man får ökar de risken för hembesök?

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 538
Mottagna reaktioner
12 914
Poäng
9 787
Men hur ofta sker en sådan här tillgångsutredning, så till den grad att de åker hem till någon?

Det dyraste jag äger är min cykel. Den pendlar jag med till jobbet. Ca 7000:- är den kanske värd.

Går ni igenom allt grundligt eller skaffar ni er en överblick?
De flesta utredningar 12e eller 24e månad
Det varierar hur grundligt.
Väldigt få får hem kronofogden på besök.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2007

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
45
Mottagna reaktioner
2
Poäng
11
Inte vid de där vi i förväg begärt biträde. Blåljus kan det bli om vi larmar på plats.
Ja det är väl prio 1 hos polisen när det är överfallslarm, vet en polis sa det när en kollega som råka trycka på det på jobbet
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 538
Mottagna reaktioner
12 914
Poäng
9 787
Ja det är väl prio 1 hos polisen när det är överfallslarm, vet en polis sa det när en kollega som råka trycka på det på jobbet
Behöver inte vara överfallslarm
 

Ines17

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
25 Juli 2018
Meddelanden
83
Mottagna reaktioner
10
Poäng
52
Men då är det alltså så att jag kan slappna av lite när det kommer till hembesök, om det nyligen gjorts en tillgångsutredning?
Även om det tillkommer några skulder?

Förlåt om jag är tjatig, men jag måste bara försöka planera hur jag ska göra mig av med skulderna på ”effektivaste” sätt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 538
Mottagna reaktioner
12 914
Poäng
9 787
Men då är det alltså så att jag kan slappna av lite när det kommer till hembesök, om det nyligen gjorts en tillgångsutredning?
Även om det tillkommer några skulder?

Förlåt om jag är tjatig, men jag måste bara försöka planera hur jag ska göra mig av med skulderna på ”effektivaste” sätt.

Ja det är inte så troligt att någon förrättning kommer ske hos sig. Helt uteslutet är det inte men nästan.
Hur du blir av med skulderna på effektivaste sätt har väl inte någon större koppling till om kronofogden kommer hem dock
 

Ines17

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
25 Juli 2018
Meddelanden
83
Mottagna reaktioner
10
Poäng
52
Ja det är inte så troligt att någon förrättning kommer ske hos sig. Helt uteslutet är det inte men nästan.
Hur du blir av med skulderna på effektivaste sätt har väl inte någon större koppling till om kronofogden kommer hem dock
Jag behöver mest komma på vilka bränder jag ska släcka först.
Tack snälla för svaret! Får jag fråga om du ofta åker ut på hembesök?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 538
Mottagna reaktioner
12 914
Poäng
9 787
Jag behöver mest komma på vilka bränder jag ska släcka först.
Tack snälla för svaret! Får jag fråga om du ofta åker ut på hembesök?
Det varierar men i snitt är det kanske 1 dag i veckan över tid, 2 om man räknar avhysningar och att utmätning går att göra då med.
 

Ines17

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
25 Juli 2018
Meddelanden
83
Mottagna reaktioner
10
Poäng
52
Det varierar men i snitt är det kanske 1 dag i veckan över tid, 2 om man räknar avhysningar och att utmätning går att göra då med.
Vad är den vanligaste orsaken att du åker ut?
En sista fråga (kanske ) om det är som i mitt fall, att det redan gjorts en utredning och det slutade i en utredningsrapport, vad skulle kunna göra att det blir ett hembesök lite senare ändå?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 538
Mottagna reaktioner
12 914
Poäng
9 787
Vad är den vanligaste orsaken att du åker ut?
En sista fråga (kanske ) om det är som i mitt fall, att det redan gjorts en utredning och det slutade i en utredningsrapport, vad skulle kunna göra att det blir ett hembesök lite senare ändå?
På avhysningar är vanligaste orsaken avhysning..
När det åks på förrättningar är det indikationer eller bedömning att det ska finnas egendomar av värde som styr.

Att någon tipsar om egendom eller att man själv råkar upptäcka något av en slump
 

Ines17

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
25 Juli 2018
Meddelanden
83
Mottagna reaktioner
10
Poäng
52
På avhysningar är vanligaste orsaken avhysning..
När det åks på förrättningar är det indikationer eller bedömning att det ska finnas egendomar av värde som styr.

Att någon tipsar om egendom eller att man själv råkar upptäcka något av en slump
Tack för alla dina svar, @Lasseman. Jag har en relativt liten skuld hos KFM, men det är så då att storleken på skulden inte styr sannolikheten för hembesök? Nu har skulden jag har fördubblats sedan tillgångsutredningen i april som resulterade i en utredningsrapport.
Som sagt är det en relativt liten skuld fortfarande och jag hoppas på att snart kunna betala av den helt. Men tror du att jag kan ”slappna av” lite så länge?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp